Alla inlägg under november 2015

Av grodbebis - 25 november 2015 09:55

Jag får sk "push notiser" från Aftonbladet, TV4 och HD varje dag. Det håller mig uppdaterad, eller gör mig iallafall nyfiken på att läsa mer nyheter och hålla mig någotsånär uppdaterad om vad som händer i världen.
Ibland skrattar jag till, ibland blir jag förfärad och ibland vill jag gråta...
Idag när jag vaknade möttes jag av denna notisen...

Jag har inte läst mer, jag har inte varit källkritisk. Men blodet frös lite till is när jag läste det.
Nej nej nej. Så kan det väl ändå inte vara??
Finns terrorism verkligen överallt?
Ja det verkar så.... Tur att jag redan har slutat röka.
Jag kanske ska ta och läsa hela artikeln nu.... För att se vad det verkligen handlar om. Vara källkritisk...

Av grodbebis - 22 november 2015 12:53

Ett av mina favoritprogram är faktiskt Så mycket bättre. Gör det mig till medelåldersSvensson?
Ja.... Det är väl bara att acceptera....
Jag tycker så mycket om att få se andra sidor av artister och hur de gör musik just Så mycket bättre...
Denna säsong är ju så bra! Jag är väl egentligen inget fan av Niklas Strömstedt eller Sven Bertil Taube. Eller Ison och Fille heller... Hip hop över lag är inte min grej... Men så härligt det är att se dem alla öppna upp sig, dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter.
Just att det alltid är artister som är så olika varandra som deltar tycker jag är bara ljuvligt.

Men dramadivan i mig undrar såklart.... Är det så bra mellan artisterna som det verkar? Som i gårdagens avsnitt. Lisa Nilsson och Sven-Bertil Taube tog med sig Andreas Kleerup på helikopterfärd. Bara de tre. De andra fick stanna hemma och fiska....
Fast de kanske var ok med det?
Nu snöar jag in lite på Kleerup...och måste fokusera på sånt som inte angår mig....
Men han är gift sen 2011... Med en kvinna som heter Sahara. Om man är gift, så brukar man väl ha varit tillsammans ett tag med vederbörande...? Ett par år iallafall...?
Men han har en son med en annan kvinna, som föddes 2009.
Två år innan han gifte sig med denna Sahara.
Ja, jag vet!! Jag är gammaldags och tråkig och sådär "Prusiluskig" (som Prusiluskan) men jag kan bara jämföra med mig själv....
När jag har gått ur relationer har jag alltid varit så trasig. Att bara tanken på en annan relation har varit helt otänkbar på minst ett-ett och etthalvt år....
Men såklart så är inte alla som jag, vilket vi ska vara otroligt glada och tacksamma för ?
Jag gillar Andreas. Han har något sug i blicken som gör mig pirrig.

Om man googlar Andreas Kleerup så får man upp andra bilder som är mindre smickrande. Han ser ut att ha varit påverkad av tyngre droger mer än en gång om man säger så. Det kanske är svårt att undvika i underhållningsbranschen....? Jag hoppas han mår bra iallafall.

Så vem ska vara med nästa gång?
Avicii kanske?
Mauro Scocco?
Robyn!
Björn Ulveaus?
Ja, vi har många bra artister i Sverige! Jag hoppas att serien fortsätter några år till!!

Av grodbebis - 20 november 2015 15:29

Läste precis på Aftonbladetappen att Mutar Muthanna Majid har förts till förhör i Stockholm och tilldelats en försvarare. Ola Salomonsson.
Jag undrar och har undrat tidigare hur det känns att vara "försvarare"?
Självklart beror det på vilket fall man försvarar, det fattar jag också. Men hur kan det kännas att försvara denne Mutar?
Hur känns det att försvara någon som våldtagit någon? Kanske ett barn?
Hur kan man ställa frågan "vad hade du på dig?" "Kan du beskriva dina underkläder?"

Sover man gott om natten efter en dag på jobbet om man lyckats få ner domen på en våldtäckt från säg tre år till åtta månader? Känner man sig stor och framgångsrik då?

Undrar jag stilla och förtvivlat...

Av grodbebis - 19 november 2015 15:11

Sverige har varit naiva. Höjt säkerhetspådrag pga terroristhotet. Frankrike och Ryssland bombar Syrien. Vi är nog så nära ett tredje världskrig som vi någonsin har varit. Mutar Muthanna finns i Sverige Självklart är jag rädd. Livrädd. Även om jag inte vet till 100% om den där Mutar befinner sig i Sverige eller inte, jag har ingen källkritik så ingen ska ta detta inlägg som fakta. Det är bara mina egna känslor och tankar som jag skriver ner....
Aftonbladet skrev idag att Migrationsverket slår larm, de kan inte längre ge alla flyktingar tak över huvudet. Det är så otäckt och ledsamt att jag bara vill gråta.
Men jag undrar..... Med 60 miljoner människor på flykt i världen, finns det några som bor kvar i Syrien...?
Varför flyr de egentligen? Jo jag vet att där är krig, jag är inte helt tappad bakom en vagn... Men varför krigar de? Det är väl det jag inte riktigt har fått grepp om....

Jag läste något så bra, på Facebook såklart.
"Vi skyller inte på alla tyskar för det som Hitler gjorde, inte alla kristna för det som ku klux klan gjorde, så vi ska inte skylla alla muslimer för det som IS gör"
Så sant så sant.
Jag såg en bild härom dagen (även den på Facebook)

Det är väl för att det kommer närmare och närmare oss och våra familjer som vi reagerar som vi gör. Som vi blir så illa berörda och ledsna.
Men visst kan jag hålla med vederbörande som gjort bilden.....

Världen blev plötsligt mer skrämmande än vad det var för en månad sen....

Av grodbebis - 19 november 2015 09:24

Jag är ledig idag, jag blev ledig igår också, men idag är Elin hemma med mig. Hon sov oroligt inatt och vaknade jättetidigt, så nu har hon somnat igen. På mitt ben. Som är vikt under mig. Jag sitter i en dålig sits.... Vill inte röra mig för jag vill inte att hon ska vakna, men blodet har redan svårt att cirkulera, så det gör ont i foten.
Men hon är så söt.....

Älskade lilla unge, kan inte fatta att du är min....

Jag köpte nya julgardiner i söndags. Jag har börjat smyga upp lite julsaker redan, blommor och gardiner och krukor. För att min familj ska vänja sig...

Som sagt, det är bara början, jag kommer att lägga upp fler bilder under veckan.
Jag och mina svägerskor var på Ullared i söndags. Jag gillar att åka dit en eller två gånger om året. Jag har i och för sig insett att det inte är så mycket billigare än T.ex ÖoB men det är kul att komma iväg en dag och handla.

Jag har dock aldrig varit där en helg förut. Jag och mamma brukar åka mitt i veckan och då är det lite mindre folk i allafall.
Men vi hade jättetrevligt. Jag känner mig lyckligt lottad som har tre härliga svägerskor!
Jag ska försöka röra på mig lite nu, göra mig i ordning så vi kan komma iväg ut.
Ha en fin dag alla

Av grodbebis - 9 november 2015 12:53

Jag är rädd, faktiskt väldigt rädd.... Jag är rädd för att Sverige Demokraterna kommer att få ännu fler röster och mandat i nästa val.
Jag blir rädd när jag läser om flyktingboenden som brinner. Jag blir rädd när jag läser inlägg på T.ex Facebook att de som flyr hit till Europa borde vända om och slåss för sitt land.
Men jag blir också skrämd när jag läser om ISIS och deras verksamhet. Jag blir livrädd när jag hör att bland människor som flyr gömmer sig även terrorister som använder denna katastrof för att infiltrera Europa och "göra oss alla till muslimer."
Jag blir rädd för människors grymhet. Att man verkligen kan tycka att någon annans liv är mindre värt pga hudfärg/religion/sexualitet....
Jag funderar lite när jag hör och läser att folk tycker att "vi måste hjälpa våra egna först, vi har fattiga svenskar, famla som inte har vare sig mat eller sällskap..."
Hjälper DU de gamla i Sverige? Är det inte bara en dålig ursäkt för att du faktiskt inte vill ha hit flyktingar? Du är rädd för främlingar?
Rasism är hemskt, på alla håll... När jag jobbade på särskolan hade vi utvecklingssamtal med elever och föräldrar två gånger om året.
En gång satt vi med en pappa och hans son, de var från Iran, pappan undrade hur det gick för pojken?
Vi berömde honom och sa att det verkligen gick framåt, has läs och skrivfärdigheter ökade och han verkade trivas.
Bra, sa pappan för min son ska bli pilot!
Jaha.... Hur säger man detta på bästa vänliga sätt...? Din son har en utvecklingsstörning, han kommer aldrig att bli pilot, för han kommer inte att klara den utbildningen....
Då fick vi utstå ett påhopp som löd ungefär så här...
"Jävla svenska kvinnor, ni kan ingenting, det är ert fel, ni är inkompetenta och klarar inte att utföra detta jobbet"
Så jag har också blivit utsatt för rasism, och det var inte kul....
Grymhet finns tyvärr överallt, hos alla folkslag, alla åldrar och alla länder.
Jag ogillar det verkligen, och det skrämmer mig.

Vad gör politikerna? Vad kan de göra? Jag tycker nästan lite synd om Stefan Löfven. Jag tror att vilket parti som än hade haft makten just nu hade varit "hatad" av det svenska folket. Det är nog väldigt lätt att kritisera när man inte själv har det yttersta ansvaret.
Vad jag också undrar.... Jimmie Åkesson, påstår att SD inte är rasistiska, de vill bara ha en mer kontrollerad invandring. De vill inte utesluta invandring, de vill bara inte tillåta så många att komma som kommer nu.... Ok, om vi nu skulle säga att det är sant.... Varför tillåts partimedlemmar att slåss med järnrör? Att skriva rasistiska inlägg i sociala medier? Att sprida reklam där de uppmuntrar flyktingar att "hålla sig borta från Sverige?"
Varför gör han inget? Står upp och visar att han verkligen inte tolererar rasism, som han säger att han inte gör....
Det skrämmer mig.

Ingen vill väl fly från sitt hemland?
Ingen vill väl se alla sina saker försvinna i ett hål efter att någon har släppt en bomb eller liknande?
Hur fruktansvärt måste det inte vara att uppleva något sånt?
Så de kommer hit, blir omhändertagna, kanske inte till den högsta standarden, kanske inte till samma standard som de hade hemma. Men de är i säkert förvar, de har tak över huvudet och behöver inte oroa sig för att de kanska inte kommer att vakna följande morgon.
Har man då rätt att kräva var man ska bo? Är det inte meningen att man åker hem igen så fort det är möjligt? Då får man väl vara glad för det som erbjuds? Eller är jag rasistisk nu?
Som jag sa innan, man vill väl inte vara på flykt? Man vill väl tillbaka tillbaka till sitt hemland? Då spelar det väl ingen roll var man bor tills dess?
Så länge det är torrt och varmt?

Jag är rädd.
Rädd att lägga ut detta inlägg. Jag vill inte ha hatmail, eller bli hotad...
Men jag ska vara modig och göra det iallafall...

Presentation


Jag kysste många grodor innan jag hittade min prins. Min egen drömprins… Ibland förändras livet, snabbt och den här gången blev det till det bättre för mig.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards