Alla inlägg den 8 oktober 2014

Av grodbebis - 8 oktober 2014 20:39

Idag provade jag ett nytt recept. Fiskburgare.
Jag tycker egentligen inte om fisk. Jag hade en lite traumatisk upplevelse med fisk när jag gick på dagis en gång. Jag minns det fortfarande så väl, vi blev serverade fisk som bara hade benen borttagna. Skinnet var kvar, huvudet och stjärten var kvar, inälvorna var kvar. Och vi blev tvingade att äta. Jag sprang till toaletten och spottade ut det en gång, sen stod en av fröknarna och stoppade oss i dörren så vi inte kunde göra det igen. Jag minns hur ledsen jag var, hur illa jag mådde och faktiskt att jag var rädd. Jag åt inte fisk på säkert tjugofem år... Sen åt jag lite lite torsk eller lax med potatis och sallad. Om "tillbehören" tog slut innan fisken kunde jag inte äta upp. Fisk kommer aldrig att vara min favoriträtt, jag önskar att jag åt mer, att jag verkligen tyckte det var jättegott. Men jag gör mitt bästa att äta det en gång i veckan och provar lite olika recept då och då. Idag var en sån dag.
Hemmagjorda fiskburgare. Väldigt gott!

Lite tillbehör; paprika, gurka, romantica tomater, morötter, ärtskott (odlade hemma) och rostade pinjenötter (bara för att de är så goda)

Hemmagjord sås
Den ser inte särskilt god ut... Jag måste ta bättre bilder, bättre kvalitet på bilderna, för detta är inga bra foton.
Men det får duga för stunden

Så, receptet? Väldigt enkelt!

500g laxfile utan skinn
0,5-1 liter fiskbuljong (att koka fisken i)
1 finhackad rödlök
4 msk ströbröd
2 ägg
1-2 tsk salt
Svartpeppar
Skalet av en citron

Koka upp fiskbuljongen och lägg ner fisken. Låt det puttra tillsammans på låg värme i Max 10 min. Lägg upp fisken och lite av spadet i en djup tallrik och låt svalna lite. Häll sen bort spadet och mosa sen fisken med en gaffel. Blanda ner resten av ingredienserna. Forma biffar och stek långsamt i smör och olja. Servera med såsen, grönsaker och valfritt bröd.
SÅS:
15 finskurna cornichoner
1/2 finskuret äpple
1/2 finskuren rödlök
4 msk majonäs
1,5 dl gräddfil
2 tsk sötstark senap
Örtsalt
Lite äppelcidervinäger
Blanda allt!

Hoppas någon fick ett litet tips på en vardagsmiddag.
Vad har du ätit till middag idag?

Av grodbebis - 8 oktober 2014 09:31

Suck! Jag är sjuk. Hostar, snörvlar, fryser och svettas. Vill sova, vara vaken, läsa en bok, kolla på tv. Allt om vartannat. Jag hoppas att jag inte smittar Elin. Att vara så liten och förkyld måste ju vara så jobbigt!

Thomas är också lite halvkass, ont i kroppen och tung i huvudet, men han är och jobbar ändå.
Igår kom han hem med vackra blommor till mig.

Visst är de fina!Jag blir bortskämd med det lite då och då. Jag älskar rosor! Och jag älskar att han vet det! Och jag älskar att han gör något gulligt för mig en tisdag eller söndag, utan någon annan anledning än att göra mig glad.
Öppna förskolan börjar om 5 minuter, jag tror vi missar det idag.. Jag känner mig inte riktigt på "humör" för att umgås och promenera i höstrusket. Jag vet ju att det är bra och nyttigt för oss att vara ute, att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" men jag hatar verkligen att frysa. Jag hatar att svettas också... Jag vill alltid vara i precis lagom, varm, temperatur.
Är jag en dålig mamma nu som bara stannar hemma med mitt barn? Bara för att jag är lite krasslig?
Jag måste gå ut lite senare ändå, måste handla lite till middagen ikväll. Elin är ju bara tre och en halv månad, behovet av andra barn är inte jättestort än. Vi går dit på måndag istället.
Jag ska ta mig en dusch, kanske det kan få mig att må lite bättre, duscha av sig sjukbakterierna.
Hoppas ni har det bra och håller er varma och friska.

Presentation


Jag kysste många grodor innan jag hittade min prins. Min egen drömprins… Ibland förändras livet, snabbt och den här gången blev det till det bättre för mig.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards